Gdzie jest Twoje wąskie gardło, które blokuje rozwój? Zwykle tam, gdzie czujesz największe tarcie. Znajdź je i usuń, a natychmiast ruszysz do przodu !

Gdzie jest Twoje wąskie gardło, które blokuje rozwój? 

Zwykle tam, gdzie czujesz największe tarcie

Znajdź je i usuń, a natychmiast ruszysz do przodu !


Tarcie

Podczas zimowych igrzyskach olimpijskich lubię oglądać rywalizację w dwóch dyscyplinach.

Skoki narciarskie i curling.

O ile temat skoków narciarskich jest Polakom dobrze znany, o tyle curling już nie bardzo.

W olbrzymim skrócie.

Mamy dwie drużyny, które na zmianę ślizgają po lodzie kamienie (przypominające czajnik)

Wygrywa ta drużyna, która umieści jak najwięcej kamieni w celu.

Podczas każdego ślizgu, zawodnicy wykonują szczotkowanie przed lecącym kamieniem. 

Szczotkując zmniejszają tarcie, które usuwa drobiny lodu.

Dzięki temu wpływają nie tylko na prędkość kamienia, ale również na tor jego ślizgu.

Podobnie jest w biznesie i życiu.

Wąskie gardło w firmie

Tarcie to takie drobne ograniczenia, które z upływem czasu kumulują się i tworzą tzw. wąskie gardła.

Wąskie gardła stanowią natomiast blokadę do dalszego rozwoju.

Najlepiej będzie jeżeli wytłumaczę Ci to na przykładzie.

Załóżmy, że masz firmę, która organizuje spływy kajakowe Pilicą.

Mocno upraszczając – system Twojej firmy działa w następujący sposób:

  • Klienci wpisują w Google: „Spływy kajakowe Pilica”
  • Wyskakuje Twoja strona firmowa… Klienci zapoznają się z ofertą, dzwonią żeby dopytać o szczegóły, a następnie rezerwują spływ.
  • Klienci przyjeżdżają w umówione miejsce. Płacą. Następnie są transportowani na miejsce spływu.
  • Jak już są na wodzie to mają się relaksować i dopłynąć (do końca dnia) w miejsce zdania kajaku. 

Na początku wszystko jest ok.

System działa.

Jednak z czasem pojawiają się problemy.

Nagle zauważasz, że z tygodnia na tydzień liczba telefonów od nowych klientów spada.

Nie wiesz o co chodzi.

Wchodzisz w internet i zauważasz, że Twoja konkurencja zbudowała fajną stronę www.

 Co gorsza ustawiła również reklamy na najważniejsze słowa kluczowe.

W ten sposób ściąga całe zainteresowanie spływami na Pilicy.

Pierwszy element systemu jakim jest pozyskiwanie klientów z internetu doświadcza tarcia i zaczyna być wąskim gardłem dla Twojegom Biznesu.

Szybko reagujesz. 

Wynajmujesz agencję, która specjalizuje się w marketingu internetowym.

Ustawiasz reklamy.

Dzięki temu klienci ponownie zaczynają dzwonić.

Nagle pojawia się kolejny problem.

Zauważasz, że coraz większy procent dzwoniących  klientów nie chce wynajmować kajaków.

Na początku myślisz, że to kwestia ceny.

Sprawdzasz.

Okazuje się, że konkurencja ma ten sam cennik.

Po szczerej rozmowie z jednym z klientów dowiadujesz się prawdy.

 Opis Twojego spływu znajdujący się na stronie internetowej jest mało konkretny, a przez telefon ciężko uzyskać konkretną informację.

To tarcie numer dwa.

Reagujesz.

Poprawiasz opis na stronie internetowej. 

Robisz też skrypt rozmowy telefonicznej (punktowo wypisujesz informacje jakie klient powinien wiedzieć)

Sytuacja ulega poprawie.

Firma zaczyna Ci się rozwijać.

Nagle zauważasz kolejny problem.

Ludzi umawiają się – jednak nie przyjeżdżają.

A Ty masz zatrudnionego pracownika do obsługi wypożyczalni. 

Masz przygotowane kajaki.

…i jeszcze w tym samym czasie odmówiłeś innym klientom.

Kolejne tarcie (numer trzy)

Wprowadzasz system rezerwacyjny.

Teraz klienci płaca od razu. 

Problem zasadniczo zostaje wyeliminowany.

Obłożenie jest niemal pełne.

Świetnie.

Niestety nieoczekiwanie zaczynasz zmagać się z kolejnym problemem.

Uczestnicy spływu coraz częściej przegapiają miejsce, w którym muszą zdać kajak. 

Zdarza się, że przepływają nawet kilka kilometrów dalej.

Czasami musisz specjalnie jechać by ich odebrać.

Tarcie (numer 4), dotyczy około 10% klientów. I bardzo rozbija Ci biznes. 

Reagujesz.

Każdy klient od teraz dostaje ulotkę z mapką, na której jest zaznaczone miejsce zdania kajaku.

Dodatkowo na brzegu rzeki stawiasz wyraźny znak „Wodowanie kajaków”


Firma do system

…i teraz zobacz.

Firma to nic innego jak SYSTEM zarządzany przez PRZEDSIĘBIORCĘ.

W miarę jak Twoja firma się rozwija, powstają tarcia – pewne elementy działają coraz gorzej.

Twoim zadaniem jako przedsiębiorcy jest po pierwsze te tarcia zauważać, a po drugie jak najszybciej je usuwać.

Jeżeli nie będziesz tego robić, te malutkie tarcia mogą przeistoczyć się w wąskie gardła dla Twojego biznesu.

Wąskie gardło blokuje przepływ w systemie.

…a jak system stanie, przykro mi – zbankrutujesz. 

Swoją drogą o tym jak taki system działa przeczytasz w artykule Czy biznesplan jest niezbędny do sukcesu ?


System w firmie

Zatem.

Przez cały czas musisz bardzo uważnie śledzić jak działają najważniejsze elementy Twojego biznesu:

  • marketing, 
  • sprzedaż, 
  • usługa lub produkt,
  • działalność operacyjna, 
  • finanse firmowe.

Najlepiej, żebyś w każdym z tych obszarów miał 2-3 wskaźniki, które bardzo uważnie śledzisz.

Im uważniejszy będziesz, tym lepszy system stworzysz.

Zwróć też proszę uwagę, że system, o którym tutaj mówię to nie tylko firma.

System w wychowaniu dzieci

Matka dwójki małych dzieci, która chce się robić karierę również ma swój system. 

Musi:

  • Zaprowadzić młodsze dziecko do przedszkola,
  • Zrobić obiad,
  • Odrobić lekcje ze starszym dzieckiem,
  • Posprzątać w domu,
  • Załatwić sprawy rodzinne,  
  • Znaleźć czas dla siebie.
  • …oraz czas na własny rozwój.

System gospodarstwa rolnego

Rolnik, który prowadzi gospodarstwo również ma swój system.

Musi:

  • Zaplanować produkcję;
  • Posiać,
  • Nawozić,
  • Ochronić plon,
  • Zebrać,
  • Sprzedać,
  • Złożyć wniosek o dopłaty;
  • …a w sezonie zatrudniać pracowników.

Dlaczego o tym mówię ?

Wiedza z zakresu przedsiębiorczości, którą usiłuję Ci przekazać, kawałek po kawałku jest uniwersalna. 

Składa się z dziesiątek drobnych umiejętności, które dopiero zastosowane łącznie dają wymierne efekty.

Wkrótce udostępnię TEST PRZEDSIĘBIORCY z wykorzystaniem, którego sprawdzisz poziom swoich umiejętności biznesowych.

Będziesz dokładnie wiedział nad jakimi elementami powinieneś szczególnie pracować.

Lekcja Biznesowa

Firma to SYSTEM, zarządzany przez PRZEDSIĘBIORCĘ. 

W każdym systemie powstają tarcia, które mają tendencję do przeradzania się w wąskie gardła.

Wąskie gardła blokują rozwój firmy.

W skrajnym przypadku prowadzą do jej upadku.

Twoim zadaniem jako przedsiębiorcy jest jak najszybsze zauważanie pojawiających się tarć, a następnie ich usuwanie. 

Porada Biznesowa

Przeanalizuj działanie swojego systemu (FIRMA / GOSPODARSTWO / RODZINA / PRACA)

Znajdź tarcia, które blokują jego działanie.

Usuń je.

Cytat Biznesowy

Jack Ma, założyciel serwisu Alibaba powiedział „Gdy znajdziesz wąskie gardło w swoim biznesie, powinieneś być wdzięczny. To znak, że znalazłeś coś, co należy ulepszyć, by zwiększyć skalę działania.”

Co o wąskim gardle w biznesie mówi Jack Ma, założycie Alibaby.