Jaki jest największy problem każdego przedsiębiorcy ?
To nie brak czasu.
To ignorowanie koniecznych zmian !
Każdy potrafi policzyć jaki osiąga przychód.
Jakie ma koszty i jaki wychodzi z tego zysk.
Natomiast nikt nie liczy kosztów zaniechania (koszty utraconych korzyści)
…a to tak naprawdę największy koszt, który niestety jest niewidoczny.
Pokażę Ci to na przykładzie.
Załóżmy, że od 15 lat prowadzisz kwiaciarnie.
Masz grono zadowolonych klientów. Wychodzisz na swoje i do głowy Ci nie przychodzi żeby wprowadzać jakiekolwiek zmiany.
Nagle, na ulicy obok otwiera się konkurencyjna kwiaciarnia.
Na początku to bagatelizujesz, bo przecież ludzie są do Ciebie przywiązani.
Jednak bardzo szybko zauważasz, że Twoja konkurencja podejmuje działania, które Ty kiedyś zignorowałeś.
Jakie to działania ?
- Mają bardzo ładną stronę internetową, na której znajdują się zdjęcia kwiatowych aranżacji – Ty nie podjąłeś wysiłku żeby taką stronę stworzyć;
- Prowadzą aktywnie swoje profile na facebooku i instagramie. Praktycznie codziennie wrzucają jakieś posty – Ty swoje profile założyłeś ale nic na nich od dłuższego czasu nie robisz.
- Mają nawet wizytówkę w Google, na której ludzie zamieszczają pozytywne opinie – Ty tego nie masz.
- Właściciel konkurencyjnej kwiaciarni prowadzi notes, w którym każdego dnia zapisuje ile jakich bukietów sprzedał – Ty uznałeś, że niczego nie będziesz zapisywał, bo masz przecież dobre wyczucie.
- Właściciel często spotyka się z proboszczem oraz z właścicielami okolicznych domów weselnych – Tobie zawsze brakowało czasu na takie spotkania. Zresztą zawsze uważałeś, że jak ktoś potrzebuje to i tak przyjdzie.
- Okazuje się, że konkurencja jest na bierząco z aktualnymi trendami dzięki systematycznemu uczestnictwu w szkoleniach florystycznych – Ty uważasz, że wiesz czego klienci potrzebują.
Nagle okazuje się, że sprzedaż z miesiąca na miesiąc zaczyna spadać.
To wina konkurencji ?
Nie.
To Twoja wina.
Zignorowałeś zmiany, które systematycznie powinny być wprowadzane w Twojej firmie.
To częsty błąd, który obserwuje w małych firmach.
Pamiętaj.
Sukces firmy nie jest dany raz na zawsze.
Trzeba o niego walczyć każdego dnia.
Błąd zaniechania popełniają również bardzo duże firmy z liderami rynków na czele.
Koszt zaniechania w KODAK
KODAK.
Kiedyś największa na świecie firma produkująca sprzęt fotograficzny.
W pewnym momencie właściciele firmy zupełnie zignorowali cyfrową rewolucję w fotografii.
Ta ignorancja o mało nie doprowadziła firmy Kodak do bankructwa.
Dzisiaj liderami rynku są takie firmy jak: Canon, Nikon czy Sony.
Kodak jest daleko w tyle i wciąż boryka się z problemami.
Koszt zaniechania w NOKIA
NOKIA
Fińska firma, która w 2008 roku, była światowym liderem w produkcji telefonów.
W pewnym momencie właściciele firmy zignorowali nową technologie, wprowadzającą dotykowe sterowanie telefonem.
Nie zignorowała tego firma Apple, która właśnie od Noki, kupiła licencję dzięki, której powstał pierwszy iPhone.
Pewnie wiesz jak sprawy potoczyły się dalej.
Dziś IPhona ma w kieszeni co drugi człowiek.
…a Nokia jest wspomnieniem telefonu, na którym kiedyś grało się w węża.
Nie ignoruj zmian !
Sztuczna inteligencja
Teraz powiem coś ważnego !
Pewnie zauważyłeś, że ostatnio czas przyśpieszył.
Co jakiś czas mamy do czynienia z globalnymi przetasowaniami, które gwałtownie zmieniają życie milionów ludzi na całym świecie.
5 lat temu mieliśmy epidemię COVID-19.
Chodziliśmy w maseczkach.
Całe branże były pozamykane.
Ludzie uwięzieni w swoich domach.
Każdy pamięta jak wygladała rzeczywistość.
24 lutego 2022 r. Putin najechał Ukrainę.
Nastąpiło kolejne globalne przetasowanie.
Dzisiejszy świat jest bardzo wyraźnie podzielony.
Prymat Stanów Zjednoczonych się kończy.
Świat staje u progu III wojny światowej.
Czy wojna będzie kolejnym przetasowaniem ?
Na pewno tak.
Kiedy to się stanie ?
Nie wiem.
Wiem natomiast napewno, że w ciągu najbliższych kilku lat czeka nas jeszcze jedno globalne przetasowanie.
Przyczyni się do tego rozwój SZTUCZNEJ INTELIGENCJI !
To nie jakaś technologia, a nowa rewolucja przemysłowa !
Rewolucja, która pozamiata tysiące firm.
Jednak z drugiej strony da szanse wyrosnąć tysiącu innym.
Ważne żebyś w „nowym świecie” potrafił znaleźć się po właściwej stronie.
…i teraz od Ciebie zależy co zrobisz ?
- Zignorujesz to ?
Czy może…
- Podczepisz się pod wyraźny trend ?
Oczywiście odpowiedź numer 2 jest właściwa.
Ludzie nie lubią zmian dlatego większość społeczeństwa będzie wypierała i bagatelizowała nadchodzące zmiany mówiąc, że to odległa przyszłość.
Nie.
To nie jest pieśń przyszłości.
To się dzieje tu i teraz.
Dam Ci przykład.
Dosłownie dzisiaj, w dniu kiedy piszę te słowa, w serwisie Interia pojawił się artykuł mówiący, że kilkunastu dziennikarzy tematycznych z OFF Radia Kraków straciło pracę.
Nie było by w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt, że od teraz audycja w całości będzie prowadzona przez sztuczną inteligencję.
W najbliższym czasie takich informacji będzie więcej.
Dużo więcej.
Również w Twoim bezpośrednim otoczeniu.
Dlatego zamiast się martwić, pomyśl co możesz zrobić.
Poczytaj.
Poznaj technologię.
…i co najważniejsze, postaraj się przewidzieć jak będzie wyglądać przyszłość.
Pociąg o nazwie „Nowy Świat” nadjeżdża.
Zrób wszystko, żeby do niego wsiąść.
…a być może trafisz na prawdziwą żyłę złota.
Ja nie ignoruje nadchodzących zmian i próbuje się podłączyć pod nowy trend.
Lekcja Biznesowa
Jak widzisz zmiany są koniecznością.
Nie bądź jak firma Kodak, nie ignoruj ich.
Stań się przedsiębiorcą, który nie odkłada zmian na jutro.
Dzisiejszy świat, wymaga podejmowania zdecydowanych i wręcz agresywnych działań.
Bez tego Twoja firma może nie przetrwać.
Porada Biznesowa
Zatrzymaj się na 10 minut.
Zastanów się jaka jest jedna odkładana decyzja (zmiana), którą już dawno powinieneś podjąć ?
Masz…
To teraz przejdź do zdecydowanego działania !
Cytat Biznesowy
Charlie Munger, miliarder, wieloletni przyjaciel i wspólnik Warrena Buffetta oraz niesamowicie mądry człowiek powiedział „Ci, którzy nie chcą ulepszeń, ponieważ są one zmianami, będą mieli do czynienia ze zmianami, które nie będą ulepszeniami.”