Tworzenie firmy to logiczny proces, a nie dzieło przypadku.

Chcę to udowodnić na własnym przykładzie.

Właśnie dlatego raz na kwartał publikuję raport z działalności mojej nowej firmy (edukacja w zakresie przedsiębiorczości)

Pokazuję co udało mi się zrobić i gdzie poniosłem porażki.

Pokazuję moje wnioski i plany na kolejny kwartał.

Dzisiaj przedstawiam raport za II kwartał 2024 r., w podziale na trzy części:

#1. Realizacja planu,

#2. Wnioski,

#3. Plan na kolejny kwartał.


Realizacja planu

W pierwszym raporcie (marzec 2024) założyłem, że w II kwartale 2024 roku wykonam 10 zadań.

Ostatecznie zrealizowałem połowę. 

Pozostałe wykonałem częściowo. 

Poniżej szczegóły.


🟢 Przygotowanie strony internetowej dla mojej nowej działalności;

Zrobione – stronę internetową znajdziesz na MojaPierwszaFirma.pl 

Oczywiście zdaje sobie sprawę, że ma ona wiele niedociągnięć… 

Pamiętaj jednak, że w w nowej działalności stosuję strategię na firmę 2.0, która polega na tworzeniu raz na kwartał nowej lepszej wersji.

Dokładnie tak samo będzie ze stroną MojaPierwszaFirma.pl – w tym momencie to tak naprawdę prototypu, który jest punktem wyjścia do kolejnych kwartalnych udoskonaleń.

Opis całej strategii znajdziesz tutaj…


🟢 Przygotowanie strony internetowej dla kortu tenisowego z możliwością rezerwacji online;

Zadanie w 100% wykonane – nakort.pl 

Za pośrednictwem strony użytkownicy mogą samodzielnie zarezerwować kort tenisowy oraz wynająć maszynę do podawania piłek.

A jak użytkownicy trafiają na naszą stronę ?

Stali klienci co jakiś czas otrzymują od nas informacje za pośrednictwem facebooka i SMS. (Jeżeli chcesz zaobserwować profil na facebooku przejdź tutaj…

Nowi użytkownicy trafiają do nas głównie z wyszukiwarki Google.


🟢 Przygotowanie strony internetowej dla wypożyczalni przyczep kempingowych;

Zadanie w 100% wykonane – https://przyczepy.grwebsite.pl/

…a jak klientów zdobywa nasza wypożyczalnia przyczep kempingowych ?

Mam 3 podstawowe źródła.

#1. Ogłoszenia na OLX (non stop od 1 do 3 ogłoszeń);

#2. Stali klienci (profil na facebooku)

#3. Współpraca z kempingiem Przystań na Winiarach:

Schemat zawsze wygląda tak samo.

— pierwszy kontakt (telefon, SMS, messenger). Odpowiadamy na podstawowe pytania i przekierowujemy do naszej strony www.

— Drugi kontakt podczas, którego najczęściej następuje rezerwacja. 

— Mail z potwierdzeniem rezerwacji (wszystkie informacje odnośnie wynajmu, umowa, faktura)

Całość jest spisana w procedurze, którą systematycznie poprawiam.


❌ 60 godzin pracy nad metodyką – czyli programem nauczania przedsiębiorczości;

Zadanie wykonane w 50% – mój licznik zatrzymał się na 30 godzinach.

Być może zastanawiasz się o co chodzi z metodyką ?

Przygotowuję program nauczania przedsiębiorczości dla dwóch grup klientów. 

#1. Pierwsza grupa to osoby rozpoczynające działalność gospodarczą – dla nich przygotowuję program „Biznes w garażu”. Jeżeli chcesz dostawać informacje na ten temat możesz się zapisać tutaj… 

#2. Druga grupa to właściciela małych firm (do 10 pracowników) – dla nich przygotowuję program „MBA przy kawce” Jeżeli chcesz dostawać informacje na ten temat możesz się zapisać tutaj… 


❌ Kurs do samodzielnego rozliczenia Premii na Firmę (przygotowanie i sprzedaż);

Zadanie wykonane w 50%.

Mam przygotowane materiały. Mam rozpisaną strukturę. Mam plan marketingowy na sprzedaż kursu. Pozostaje nagrać kurs, przygotować materiały marketingowe i uruchomić sprzedaż.

Będzie to jeden z pierwszych projektów jakie zrealizuję w III kwartale 2024 r.


❌ Kurs Szkoła Doradztwa (przygotowanie i sprzedaż)

Zadanie wykonane tylko w 20%.

Tutaj zdecydowanie przeszacowałem swoje siły. 

Do tematu podszedłem raczej życzeniowo bo okazało się, że Szkoła Doradztwa będzie projektem, który zajmie mi 10 razy więcej czasu niż na początku sądziłem. 

Zupełnie mnie to nie martwi – już teraz wiem, że będzie to jedyny program tego typu w kraju i da on klientom absolutnie wszystko co jest potrzebne żeby wystartować z doradztwem. 

Chciałbym żeby na koniec III kwartału mój pasek postępu wskazywał na 50%, a premiera programu miała miejsce w listopadzie 2024 r.

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje na temat Szkoły Doradztwa możesz zapisać się tutaj…


🟢 Regularne pisanie „nowego” newslettera (raz w tygodniu);

Zadanie uważam w 100% za wykonane.

W każdy poniedziałek dostajesz ode mnie newsletter, który już raz przeszedł przez proces kwartalnego udoskonalania do wersji 2.0

Co się zmieniło ?

— usunąłem ponad 2000 osób które nie otwierają moich wiadomości regularnie;

— nadałem newsletterowi odpowiednią strukturę;

— dodałem grafiki;

— dodałem cytat na koniec;

— wprowadziłem elementy ze świata filmu;

— zmieniłem tytuły i nagłówki;

— wprowadziłem system oceny;

…dodałem też masę drobnych elementów, które ciężko wyłapać na pierwszy rzut oka (np. ikonka orła w tytule wiadomości)

Kwartał się skończył – co teraz zrobię ?

Mój newsletter już mi się niepodoba – w tym momencie dla mnie to wersja 1.0.

Mój cel to ponowne przejście do wersji 2.0, którą zobaczysz na koniec III kwartału.

Co się konkretnie zmieni ?

#1. Dojdzie audio – rozszerzona wersja newslettera będzie wydawana jako podcast;

#2.  Poprawa warstwy wizualnej (przede wszystkim więcej zdjęć i grafik);

#3. Treści będą ściśle ukierunkowane na moje grupy docelowe;

#4. Wdrożę system rozbudowy bazy mailingowej;

#5. Wdrożę system pozyskiwania opinii i problemów;

#6. Wdrożyć system marketing automation. 


❌ Minimalna aktywność w mediach społecznościowych (raz w tygodniu);

Zadanie zaznaczam jako niezrealizowane, ponieważ nie publikowałem.

Nie oznacza to jednak, że nic nie robiłem. 

Poświęciłem bardzo dużo czasu, żeby przeanalizować sposób działania w mediach społecznościowych i wybrać jeden kanał na którym należy się skupić. 

Wybór padł na LinkedIn – zadecydowały trzy rzeczy: jakość dyskusji, możliwość nawiązania kontaktu z ciekawymi osobami oraz dostępne formaty treści do publikacji.

Pozostałe platformy (Facebook, YouTube, Instagram), posłużą mi praktycznie wyłącznie do wrzucania zajawek nowych treści.


❌ Uruchomienie nowego kanału na YouTube i wstawienie pierwszych filmów;

Zadanie nie zrealizowane –  co również nie oznacza, że zupełnie nic nie robiłem. 

Robiłem i to całkiem sporo.

Przede wszystkim tworzyłem próbne nagrania, podglądałem innych twórców i szukałem idealnego formatu dla siebie. 

Po dogłębnej analizie doszedłem do wniosku, że na ten moment nie jestem wstanie pociągnąć jednoczesnego tworzenia podcastu i wideo.

Podcasty są dla mnie w tym momencie dużo ważniejsze. Dodatkowo są łatwiejsze do wykonania. Dlatego właśnie na tym formacie zamierzam skoncentrować się w najbliższym czasie.


🟢 Druga sprzedaż kursu WYJŚCIE AWARYJNE;

Zadanie zrealizowane.

Choć przyznam, że nie cisnąłem zbyt mocno na sprzedaż. Raczej pozwoliłem kupić tym osobą, które nie zrobiły tego za pierwszym razem. Łącznie sprzedałem 11 sztuk. 


Ok. 

To nie wszystko.

Zrobiłem kilka nadprogramowych rzeczy:

🟢 Udział w wyzwaniu „7 poziomów gry”,

Wyzwanie było organizowanym przez Łukasza Hodorowicza. To cykl 7 warsztatów poświęconych budowaniu strategii marketingowej. Na warsztatach pracowałem nad marketingiem programu Szkoła Doradztwa.

Warsztaty mogę śmiało polecić (bardzo dużo się nauczyłem)

Więcej informacji na temat warsztatów znajdziesz tutaj…


🟢 Udział w wyzwaniu „Wydaj i sprzedaj swoją książkę w 2024 roku” organizowanym przez Krzysztofa Bartnika. 

W przyszłości planuję napisać książkę i sprzedawać ją jako self-publisher. Dzięki warsztatom dokładnie wiem jak od kuchni wyglądał cały proces powstawania i sprzedaży książki.

Polecam (szczegóły tutaj…)

_____________________________________________________

🟢 Nowe nawyki

Wprowadziłem nowe nawyki moją metoda małych supermocy (opis metody znajdziesz tutaj…)

  • Prowadzenie dziennika sukcesu – (swoją drogą to najlepsza metoda na zbudowanie pewności siebie)
  • Wieczorna wdzięczność.

Obecnie mam wakacyjną przerwę we wdrażaniu nowych supermocy.

Do budowania kolejnych nawyków wracam od września…

______________________________________________________

🟢 Przeczytane książki

  • „Minimalistyczny przedsiębiorca” Sahil Lavingia (6/10)
  • „Nic mnie nie złamie” David Goggins (7/10)

_____________________________________________________

Moje wnioski

Czas na wnioski.

#1. Szkoła Doradztwa to znacznie większy projekt niż początkowo sądziłem.

Program Szkoła Doradztwa będzie wymagał ode mnie znacznie większego nakładu pracy i zaanagażowania niż pierwotnie zakładałem. 

Mam już konspekt. 

Tworzę poszczególne lekcje. 

…i już na tym etapie mogę nieskromnie powiedzieć, że będzie to najlepszy program jaki kiedykolwiek stworzyłem. 

Niestety w tym temacie muszę stanąć w prawdzie – pracy jest tak dużo, że uruchomienie programu muszę przełożyć na jesień 2024 r. 

#2. Sztywne planowanie to błąd.

Dochodzę do wniosku, że dużym błędem jest planowanie „pod korek”. 

Robiąc plan na II kwartał probowałem wypełnić dostępne czas pracy na 100%. 

Ewidentnie przesadziłem. 

Raz, że okazało się, że poszczególne zadania wymagają znacznie więcej czasu niż przypuszczałem. Dwa, nie wziąłem pod uwagę, że potrzebna jest przestrzeń czasowa, na to co urodzi się w trakcie.

Przy planowaniu na przyszłość muszę zachować więcej zdrowego rozsądku.

#3. Zrozumiałem, że dojście do odpowiedniego poziomu biznesu zajmie mi 2-3 lata. 

Mówiąc odpowiedni poziom biznesu mam na myśli osiągnięcie takiej skali przychodów, która zagwarantuje mi robienie comiesięczną wypłatę z firmy w wysokości dwukrotności moich osobistych wydatków. 

O konkretnych kwotach wolę nie pisać. 

Nie dlatego, że mam coś do ukrycia.

Po prostu nie chcę prowadzić promocji swojej działalności poprzez chwalenie się zarobionymi pieniędzmi. Zamierzam chwalić się wyłącznie rozwiązaniami, które stosuje.

Kiedy słuchałem historii innych twórców internetowych – wszyscy oni mówili – na początku potrzebujesz 2-3 lata. 

Wydawało mi się, że ten okres można skrócić… Dzisiaj już wiem, że mieli racje. 

#4. Zachowanie balansu i jednolitego tempa rozwoju jest trudne ale konieczne.

Z punktem numer 3 wiąże się jeszcze jeden chyba największy dla mnie problem. 

Od początku sobie założyłem, że nową firmę będę prowadził w zachowaniem balansu pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Firma nie może być prowadzona kosztem życia prywatnego.

Dodatkowo założyłem, że rozwój będzie systematyczny i harmonijny –  żadnych zrywów i prób gwałtownego przyspieszania.

Żeby nie było ciągle się tego trzymam 🙂

Jednak muszę się przyznać, że nachodzą mnie pokusy, żeby mocniej przycisnąć, nadrobić, żeby jeszcze bardziej przyspieszyć bieg wydarzeń. 

Myślę, że to naleciałości z 19 lat bardzo intensywnego prowadzenia firmy. 

Zrozumiałem, że zanim nowy sposób spokojnego funkcjonowania na stałe „wejdzie mi w krew” to muszę go stale kontrolować – żeby się nie zapominać. 

To trochę tak jak z ćwiczeniami. 

Najpierw musisz zmusić ciało do ruchu. 

Później ciało już samo tego ruchu się domaga.

#5 Muszę publikować treści, których szukają odbiorcy i muszę wyjść do ludzi. 

Założyłem sobie, że będę publikował treści, które według mnie są ważne. 

Jednak publikowanie tylko ważnych treści nie daje zasięgów. 

Dlatego teraz będę stosował miks – 50% publikowanych treści to będzie to czego szukają moi docelowe klienci, a drugie 50% to co według mnie jest najważniejsze (czyli tak jak dotychczas).

Do tego muszę wyjść do ludzi – czyli wracamy do mediów społecznościowych.

Plan na III kwartał

Plan na III kwartał 2024 roku, wygląda tak:

  • Rozpisanie wszystkich zadań na III kwartał 2024 r. w kalendarzu;
  • PODCAST (nagrać wszystkie dotychczasowe newslettery w formie podcastu + na bierząco publikować nowe odcinki)
  • Dokładne rozpisanie grup docelowych + zrobienie badania rynku;
  • Biznesowa sesja zdjęciowa (w formie reportażu)
  • Zaprojektowanie, stworzenie i wdrożenie systemu rozbudowy bazy mailingowej;
  • Zaprojektowanie, stworzenie i wdrożenie systemu pozyskiwania opinii klientów;
  • Zaprojektowanie, stworzenie i wdrożenie systemu marketing automation;
  • Rozpisanie najważniejszych procedur w firmie.
  • Skończenie kursu do samodzielnego rozliczenia Premii na Firmę
  • Sprzedaż kursu do samodzielnego rozliczenie Premii na Firmę
  • Przygotowanie 50% materiałów do Szkoły Doradztwa (obecnie mam 20%)
  • Regularne publikowanie na LinkedIn (minimum jeden raz w tygodniu)

To wszystko. 

Z realizacji przyjętych zadań będę się rozliczał na początku października. 

Dzięki za Twój czas.

CYTAT BIZNESOWY

Winston Churchill powiedział, że „Sukces polega na przechodzeniu od porażki do porażki bez utraty entuzjazmu”

Sukces polega na przechodzeniu od porażki do porażki bez utraty entuzjazmu - powiedział Winston Churchil