Zrozumienie tego jak działa ludzki umysł, daje gigantyczną przewagę w biznesie (dodatkowo ułatwia codzienne życie)
Skąd ta przewaga ?
Firma to taka maszynka, która za pieniądze rozwiązuje problemy.
…a o tym, co jest tym problemem decyduje ludzki umysł.
To właśnie ludzki umysł określa:
- jaką w danej chwili masz potrzebę;
- jaką masz zachciankę;
- dlaczego zachowujesz się w określony sposób;
- …i dlaczego podjąłeś taką, a nie inną decyzję.
Dzisiaj dam Ci listę wskazówek, które ułatwią Ci nie tylko prowadzenie firmy ale również codzienne życie.
Żebyś dobrze mnie zrozumiał, na wstępie musisz sobie uświadomić, że historia ludzkości liczy sobie 200 tysięcy lat.
Jeżeli żył byś, powiedzmy 100 tysięcy lat temu, to twoje główne zajęcia dotyczyły by trzech rzeczy.
- zdobywania pożywienia.
- zapewnienia bezpieczeństwa.
- przetrwania;
W związku z tym…
Twój każdy dzień oznaczałby maszerowanie dziesiątek kilometrów, w poszukiwaniu czegoś do zjedzenia.
Czasami znalazłbyś owoce.
Innym razem wykopałbyś jadalne korzenie.
…być może przy odrobinie szczęścia upolowałbyś antylopę.
Pewne jest jedno.
Zdobycie jedzenia oznaczało bardzo duży wysiłek.
…i mimo tego wysiłku czasami niestety kładłbyś się spać głodny.
Jedzenie to nie wszytko…
Wokół Ciebie była masa zagrożeń.
Spotkanie z niedźwiedziem to zagrożenie życia.
Ukąszenie węża, to zagrożenie życia.
Spotkanie z wrogim plemieniem, to zagrożenie życia.
W takim środowisku, zapewnienie bezpieczeństwa, staje się priorytetem nie mniejszym, niż napełnienie żołądka.
Właśnie dlatego Ty sam również byłbyś członkiem plemienia.
Razem łatwie.
Wspólnie można coś upolować.
Ktoś czuwa i pilnuje ogniska, kiedy Ty spisz.
Ktoś podzieli się z Tobą jedzeniem, kiedy Tobie nie uda się niczego znaleźć.
Wspólnota to nie tylko bezpieczeństwo ale również przetrwanie.
Siedząc przy ognisku masz szanse poznać kobietę, z którą będziesz miał dzieci.
…a szansa na to, jest tym większa, im bardziej wyróżniasz się na tle swojego plemienia.
Pomorze Ci w tym siła, spryt, mądrość, umiejętność polowania i zasoby jakimi dysponujesz.
Wszystko to konsekwentnie buduje Twoją pozycję w tej społeczności.
Dzieje się to do tego stopnia, że w pewnym momencie zostajesz wodzem.
Dzięki temu Ty i Twoja rodzina macie łatwiejsze życie.
Mniej wysiłku. Więcej korzyści.
Wróćmy do teraźniejszości i zobaczmy jak wygląda to dzisiaj.
Dzwoni budzik.
Podnosisz się z łóżka.
Szybka toaleta i idziesz do kuchni, w której czeka na Ciebie pełna lodówka.
Robisz śniadanie i naciskasz przycisk nakazują swojemu ekspresowi zrobienie podwójnego espresso.
Wsiadasz do samochodu i jedziesz do pracy.
Siadasz za biurkiem i rozpoczynasz wykonywanie codzienny zadań.
Bardzo się starasz.
Robisz wszystko, żeby do końca roku zostać kierownikiem działu.
Oznacza to większe pieniądze i elastyczny czas pracy.
Dla Ciebie to ważne.
Pieniądze chcesz przeznaczyć na samochód, który już od dawna masz upatrzony.
Elastyczny grafik pracy oznacza więcej wolnych piątków.
Twój plan, burzy jeden niezadowolony klient.
Sprawa jest trudna. Wiesz, że jeżeli zawalisz i dotrze to do szefa, o awansie możesz zapomnieć.
Czujesz stres.
Na szczęście jutro zaczyna się weekend.
Umówiłeś się ze znajomymi w barze.
Będziesz mógł się zrelaksować i odreagować.
…i tak mógłbym jeszcze długo opowiadać ale czas przejść do wniosków.
Historia ludzkości liczy sobie ponad 200 tysięcy lat.
Jednak największy postęp dokonał się w ciągu ostatnich 100 lat.
Przez ten krótki czas wszystko gwałtownie się zmieniło, poza jednym…
…naszą biologią.
Wciąż mamy te same ciała i umysły, co opisywani jaskiniowcy.
Nasza biologia nie jest dostosowana do dzisiejszych wygodnych czasów.
To trochę tak jakbyś próbował odtworzyć supernowoczesny program na starym komputerze.
…idzie ciężko.
Warto zrozumieć to „nie dopasowanie”, żeby lepiej poradzić sobie w biznesie i życiu.
Oto lista 6 elementów, na które szczególnie warto zwrócić uwagę (element nr 6 jest najważniejszy):
#1. WYDAJNOŚĆ
Zwróć uwagę, że jaskiniowcy:
- nie jadali śmieciowego jedzenia.
- mieli długie przerwy pomiędzy posiłkami (najpierw trzeba było coś upolować)
- sporo się ruszali (zdobycie jedzenia wymagało dużej aktywności fizycznej)
Dzisiejszy styl życia jest wygodny i cechuje go:
- nadmiar złego jedzenia;
- brak ruchu;
- brak odpoczynku;
Prowadzi to do otyłości i chorób cywilizacyjnych.
Jako przedsiębiorca masz tutaj ogromne pole do popisu.
Miliony klientów, którzy potrzebują w tym względzie pomocy Twojej firmy.
…to nie wszystko.
Musisz też spojrzeć na siebie.
Żebyś mógł poradzić sobie w dzisiejszym świecie, musisz być WYDAJNY.
Do tego potrzebujesz:
- odpowiednich składników odżywczych;
- aktywności fizycznej;
- odpoczynku.
Wniosek.
Jeżeli chcesz zbudować fantastyczną firmę w pierwszej kolejności zadbaj o siebie.
Dopiero później naprawiaj świat.
#2. STRACH
Jaskiniowcy żyli w ciągłym zagrożeniu życia.
Wiedzieli, że w każdej chwili mogą być zaatakowani przez dzikie zwierze. Było to tylko jedno z wielu zagrożeń.
Dlatego towarzyszył im ciągły lęk o własne życie.
Dzisiaj takich zagrożeń nie ma.
Natomiast sam lęk nam pozostał.
W sposób przesadny odczuwamy strach, tam gdzie być go nie powinno.
Przykładowo…
Masz wystąpienie publiczne…
Czujesz stres, ściska Cię w żołądku…
Twój organizm reaguje tak jakby to była walka o życie…
W rzeczywistości to tylko wystąpienie…
Jako przedsiębiorca wykorzystaj to.
Pomórz swoim klientom rozładować napięcia i zmniejszyć odczuwalny strach.
Z pewnością dobrze na tym zarobisz.
…a jeżeli chodzi o Ciebie.
Musisz nauczyć się działać pomimo strachu.
Stwierdzenie: Czuje strach, nie robię.
Zamieniasz na: Robię pomimo, że czuję strach.
Pamiętaj.
Możesz czuć strach.
Wszyscy czegoś się boimy.
Jednak ten strach, nie może Cię zatrzymać.
#3. UNIKANIE STRATY WYGRYWA Z KORZYŚCIĄ
Załóżmy, że naszym jaskiniowcom udało się upolować antylopę.
Właśnie pieką ją nad ogniskiem.
Nagle z za krzaków wyłania się niedźwiedź.
Co zrobią jaskiniowcy – Podejmą walkę z niedźwiedziem czy uciekną ?
Najprawdopodobniej uciekną.
Życie jest ważniejsze, niż pełny brzuch.
Unikanie straty zawsze jest większym motywatorem niż zdobywanie korzyści.
Bardzo dobrze rozumieją to sprzedawcy w sklepach zoologicznych.
Właśnie dlatego, możesz na próbę, na 1 dzień wziąć do domu królika.
Jeżeli Ci się nie spodoba, zawsze możesz go zwrócić.
Tak się jednak okazuje, że królik nigdy nie wraca.
Wiązało by się to ze stratą.
Wykorzystaj to w swojej firmie.
Nakierowując swoją ofertę na redukcję bólu, a nie na dawanie korzyści.
Zresztą zobacz sam, który slogan bardziej na Ciebie działa.
#1. Wpłać 10.000 zł na lokatę.
Oprocentowanie 6%
Zyskasz 600 zł.
#2. Wpłać 10.000 zł na lokatę.
Oprocentowanie 6%
Zarobisz 600 zł i nie stracisz na inflacji.
W życiu prywatnym wykorzystaj motywacje bólem, tam gdzie to dla Ciebie korzystne.
…a tam gdzie jest to korzystne dla kogoś innego, wycofaj się.
Załóżmy następującą sytuację, musisz coś zjeść.
Zamawiasz fast food – rozładowujesz ból pod tytułem – zaspokojenie uczucia głodu.
Zamawiasz pełnowartościowy obiad – rozładowujesz ból pod tytułem – chcę schudnąć, być zdrowy i dobrze się czuć.
Pamiętaj, to Ty decydujesz z jakim bólem walczysz.
#4. LENISTWO
Człowiek z natury jest leniwy.
…i bardzo dobrze !
To właśnie, dzięki temu lenistwu dokonał się cały postęp.
Ludzie zawsze chcieli, więcej, szybciej i łatwiej.
Tak samo jest i dzisiaj.
Dlatego, jeżeli jako przedsiębiorca oferując coś klientowi, postaraj się, żeby było to dla niego jak najłatwiejsze.
Żeby nie musiał myśleć i się wysilać.
Czasami to nie cena decyduje o zakupie, a właśnie łatwość obsługi czy lepsza dostępność.
…a jeżeli chodzi o Ciebie…
To musisz pójść pod prąd natury ludzkiej i przełamać lenistwo.
Wykonanie choćby najmniejszego zadania, zawsze będzie wiązało się z oporem.
Dlatego musisz nauczyć się wykonywać zadania, niezależnie od tego czy Ci cię chce, czy Ci się nie chce.
Jeżeli postanowisz, że coś zrobisz, to zawsze to robisz.
Dotrzymujesz słowa.
To klucz.
…do lepszej firmy.
…i do lepszego życia.
Na pewno pomogą Ci w tym nawyki.
…a w wyrobieniu nawyków pomoże Ci moja metoda ich tworzenia – Małe SUPERMOCE.
#5. STATUS
Po jaskiniowcach została nam jeszcze jedna cecha.
To ocenianie.
- Kto jest atrakcyjniejszy niż ja ?
- Kto ma lepszy samochód niż ja ?
- Kto ma więcej przyjaciół niż ja ?
- Kto jest bardziej znany niż ja ?
- Kto jest lepszy (dowolna umiejętność) niż ja ?
Od zawsze musieliśmy funkcjonować wewnątrz jakiejś grupy, w której zasoby były ograniczone.
…a to prowadziło do konkurencji.
Dlatego każdy z nas chce być w czymś najlepszy.
Nie zawsze jest to tylko bogactwo, dobry wygląd czy władza.
Bardzo często chcemy być najlepsi w przeróżnych innych konkurencjach.
Właśnie dlatego ludzie mają skłonność do rozwijania się w tak dużej ilości dziedzin.
Bycie najlepszym w czymś, jest prostym sposobem na zwiększenie swojego statusu.
Czasami relatywni ciężko oceniać status, dlatego ludzie posługują się oznakami statusu.
- Rzadkie i drogie przedmioty;
- Zaszczyty;
- Zwycięstwo w jakiejś rywalizacji;
- Wyraźne uznanie;
Przewiń swojego facebooka…
Zobaczysz tam głównie oznaki statusu.
Jak możesz to wykorzystać w firmie ?
Naucz się zauważać zachowania motywowane statusem i wykorzystaj to w swoich produktach.
U mnie wygląda to tak.
Każdy program edukacyjny oznacza dla mojego klienta życiową transformację.
Szkoła Doradztwa – uczyni Cię szanowanym i dobrze zarabiającym doradcą, którego wszyscy w rodzinie proszą o radę.
MBA przy kawce – to program dzięki, któremu nabędziesz praktyczne umiejętności biznesowe dzięki, którym stworzysz firmę, z której będziesz dumny.
Zwróć uwagę, żeby Twoje produkty podnosiły status Twojego klienta.
A co mogę poradzić Ci prywatnie ?
Zapomnij o innych…
Przestań się do nich porównywać…
Zamiast tego skup się wyłącznie na sobie.
Zacznij porównywać się sam z sobą…
Robert z dzisiaj już mi się niepodoba.
Moim celem jest nowa lepsza wersja 2.0, którą osiągnę robiąc a, b, c….
Kiedy to osiągnę, wyznaczę kolejną lepszą wersję 2.0.
…i tak w kółko.
Inni służą mi tylko jako źródło inspiracji.
Porównuje się wyłącznie sam ze sobą.
#6. BODZIEC I REAKCJA
Teraz najważniejsze.
Wszystko co robimy, dosłownie każda nasza reakcja jest efektem bodźca.
Jesteś głodny – kupujesz jedzenie;
Boli cię głowa – łykasz tabletkę;
Wstajesz rano- myjesz zęby;
Zapala się zielone światło – ruszasz do przodu.
Bodziec zawsze wywołuje reakcje.
W zdecydowanej większość reakcje są automatyczne.
Odczuwasz to, na przykład kiedy jedziesz samochodem.
Nie skupiasz się wtedy jak zmieniać biegi, czy jak wyprzedzić samochód.
Wszystko dzieje się automatycznie.
Działasz na autopilocie.
Okazuje się, że 99% naszych reakcji to działania automatyczne.
Jednak nie zawsze są one dla nas dobre.
Dam Ci przykład.
Wędrujesz szlakiem przez Bieszczady.
Nagle na Twoją ścieżkę wchodzi niedźwiedź.
Jest dosłownie 10 metrów od Ciebie.
Szok !
Co robisz ?
Twój autopilot, na taki bodziec najprawdopodobniej uruchomi reakcję ucieczki.
Niestety w takiej sytuacji niedźwiedź, może zinterpretować Cię jako potencjalny posiłek… Bo skoro uciekasz…
W tej sytuacji należy, zachować spokój, rozłożyć ręce i krzyczeć, a następnie powoli się oddalić.
Niedźwiedź zrozumie wtedy, że nie warto z Tobą zaczynać i da Ci spokój.
Jak widzisz nie każde działanie na autopilocie może być dla Ciebie dobre.
Dlatego w kluczowych kwestiach musisz działać w oparciu o rozum.
Rozważyć wszystkie za i przeciw.
Następnie podjąć najlepszą możliwą decyzję.
Czasami jest to trudne.
Przedsiębiorcy znają te metody i z premedytacją je wykorzystują. Prowadzi to do podniesienia sprzedaży.
Właśnie dlatego musisz wytrenować się w kontroli swojego postępowania.
Sekret tkwi w pauzie.
Drobnej chwili jaka jest między bodźcem, a reakcją.
Masz się wtedy zatrzymać i zastanowić.
Im częściej będziesz tak robił, tym zyskasz większą kontrolę nad życiem i firmą.
W tym „wytrenowaniu się” bardzo pomagają techniki medytacyjne, o których już kilka razy wspominałem.
W podsumowaniu zamieszczam słowa jakie powiedział, twórca logoterapii Viktor E.Frankl
„Pomiędzy bodźcem i reakcją jest przestrzeń. W tej przestrzeni leży wolność i moc wyboru naszej odpowiedzi.”
Porada Biznesowa
Jeżeli chcesz być znacznie lepszym przedsiębiorcą, musisz wyćwiczyć w sobie umiejetność spokojnego reagowania na bodźce.
Pamiętaj, że cała siła leży w przestrzeni pomiędzy bodźcem, a reakcją.
Za każdym razem, kiedy zadziała na Ciebie bodziec.
Zrób przerwę poprzedzającą reakcję.
Nie działaj impulsywnie.
Przemyśl i dopiero potem odpowiedz czy też wykonaj działanie.
Możesz też zastosować „regułę gazety”
Wyobraź sobie, że twoja decyzja zostanie opisana na pierwszej stronie poważnego dziennika.
Twoi rodzice albo inne bliskie osoby, przeczytają artykuł na jej temat.
Co sobie o Tobie pomyślą ?
Cytat biznesowy
Viktor Frankl, powiedział „Pomiędzy bodźcem i reakcją jest przestrzeń. W tej przestrzeni leży wolność i moc wyboru naszej odpowiedzi.”