Jak stworzyć biznes, kiedy nie wiesz od czego zacząć ?

W stopce ostatniego newslettera dałem możliwość zostawienia anonimowej odpowiedzi, na pytanie: 

Jaki jest Twój jeden, największy problem, z którym obecnie się mierzysz ?

Idea pomysłu była prosta. 

Ty w sposób anonimowy opisujesz swój największy problem

Ja odpowiadam…

Jednak robię to w taki sposób, żeby jak najlepiej Ci pomóc i aby inni czytelnicy też na tym skorzystali.

A oto jedna z wiadomość, jaką otrzymałem: 


Jak znaleźć okazję biznesową ?

Wiadomość jest anonimowa.

W związku z tym ja nie wiem, czy jesteś kobietą, czy mężczyzną. 

Nie wiem, ile masz lat, gdzie mieszkasz i jakie masz zasoby.

Wiem natomiast, że chcesz dwóch rzeczy.

#1. Przekształcić swoje zainteresowania w dobrze prosperujący biznes.

#2. Znaleźć cel.

Zacznijmy od punktu pierwszego.

Robienie biznesu to rozwiązywanie problemów ludzi za pieniądze.

Zatem w pierwszej kolejności musisz zacząć od poznania REALNYCH PROBLEMÓW. 

Jak to zrobić ?

Wokół każdego zainteresowania gromadzi się jakaś społeczność.

Musisz te społeczności znaleźć. Nawiązać z nimi kontakt i uważnie słuchać co mówią.

Możesz to zrobić online, na przykład biorąc udział w dyskusjach na grupach tematycznych (swoją drogą możesz wykorzystać w tym moje pytanie – Jaki jest Twój jeden największy problem, z którym obecnie się mierzysz ?).

Możesz zagajać bezpośrednie rozmowy poprzez komunikator.

Internet daje w tej sprawie duże możliwości…

Jednak nie ma nic lepszego niż spotkanie w realu.  

W trakcie takiej rozmowy pozyskasz informacje, ale również na własne oczy zobaczysz emocje.

Jeżeli na przykład chcesz poznać problemy społeczności zainteresowanej szamanizmem, to bierzesz udział np. w festiwalu szamanizmu. 

Rozmawiasz z jak największą ilością osób. 

Słuchasz i zapisujesz, wszystko co zauważasz.

Dodam, że na tym etapie nie musisz wiedzieć jak dany problem rozwiązać.

Nie musisz również zajmować się tym, czy konkurencja ten problem już rozwiązała i czy klienci są z tego rozwiązania zadowoleni. 

Wszystkim tym zajmiesz się później.

Kolejność jest taka… 

Najpierw problem –  później rozwiązanie.

Selekcja najlepszych problemów biznesowych

Kiedy masz już wypisane problemy, czas na selekcje.

Wybierz maksymalnie trzy, które będą dla Ciebie najbardziej atrakcyjne.

Ale co to znaczy najbardziej atrakcyjne ?

W podręcznikach do przedsiębiorczości znajdziesz dwa podejścia. 

#1. Pierwsze z nich mówi, że powinieneś wybrać najmniejszą możliwą grupę klientów z jednym palącym problemem, który będziesz, wstanie szybko rozwiązać i zdominujesz rynek (więcej o tej strategii przeczytasz w artykule Przyczółek rynkowy)

#2. Druga strategia idzie pod prąd pierwszej i wskazuje, że powinieneś wybrać rynek, na którym jest najwięcej klientów z najbardziej palącymi problemami.

Co więc wybrać ?

Jeżeli wybierzesz mały rynek, to jest spora szansa, że nie ma tam konkurencji. 

Daje Ci to możliwość szybkiego zdobycia klientów i lepszego zarobku. 

Z drugiej strony może się okazać, że rynek będzie zbyt mały, żeby utrzymać firmę. 

Może się również okazać, że brak konkurencji oznacza brak rynku, przez co również nie zarobisz.

Jeżeli wybierzesz duży rynek, to zyskujesz dostęp do masy klientów. 

Pewnie będzie ich znacznie więcej, niż mógłbyś obsłużyć.

Jednak na takim rynku już nie będziesz sam… 

Będzie tam twoja konkurencja, określone standardy i pułapy cenowe tego co chcesz zaoferować.  

Innymi słowy…


Mały rynek to:

 + Mało klientów;

 + Wyższe ceny;

 + Możliwość zdominowania rynku

 + Możliwość lepszego zarobku

 – Brak konkurencji;

 – Trudno utrzymać firmę (mniej klientów)

 – Ryzyko, że się pomylisz (brak konkurencji może oznaczać, że rynku nie ma)


Duży rynek to:

 + Dużo klientów;

 – Niższe ceny;

 – Konkurencja;

 – Bardzo ciężko zdominować rynek;

 – Ciężko będzie dobrze zarobić;

 + Łatwiej utrzymać firmę

 + Brak ryzyka, że nie trafisz w rynek.


Sam wybieram małe rynki, na których nie ma konkurencji. 

Jednak jeżeli dopiero startujesz, proponuję zacząć od dużego rynku.

Dlaczego ?

Jest tu jeden plus, którego nie wymieniłem…

To edukacja.

Prawdopodobieństwo, że za pierwszym razem wyjdziesz z produktem dzięki, któremu podbijesz rynek, jest bardzo małe. 

Na początku skup się na działaniu i wyciąganiu wniosków.

Zatem bierzesz trzy rynki, na których jest najwięcej płacących klientów.

Teraz spośród tych trzech musisz wybrać jeden, od którego zaczniesz swoją przygodę z przedsiębiorczością. 

Jak ocenić rynek ?

Żeby Ci ułatwić, przygotowałem Test OCENY RYNKU, (możesz go pobrać tutaj…)



Test pozwoli Ci ocenić, który z trzech wybranych rynków, będzie najbardziej atrakcyjny.

Znajdziesz tam 10 pytań, za które łącznie możesz uzyskać 100 punktów. 

Zanim ruszymy z firmą, warto dobrze wybrać rynek, na którym będziemy działali. Będzie to miało równie duże znaczenie dla sukcesu jak same umiejętności w zakresie przedsiębiorczości.

Zapamiętaj. 

Nawet najlepszy przedsiębiorca, nie poradzi sobie na słabym rynku.

Przykładowo.

Ja dla rynku edukacji w zakresie doradztwa rolniczego, na który przygotowuje produkt Szkoła Doradztwa uzyskałem wynik 77 punktów.

Ile punktów uzyskasz Ty, dla rynku, na którym działa Twoja firma.

Wypełnij test i sprawdź.


Jak odnaleźć cel i powołanie ?

Uznajmy, że temat przekucia zainteresowań na ofertę biznesową mamy załatwiony. 

Przejdźmy teraz do braku celu.

Na wstępie chcę Ci powiedzieć, że na tym etapie, zupełnie nie masz się czym przejmować. 

Żaden…

Absolutnie żaden przedsiębiorca, który odniósł sukces, na samym początku nie miał określonej wizji gdzie chce dojść.

Oczywiście dobrze się słucha tych wszystkich historii ludzi sukcesu kiedy cofają się oni w czasie opowiadając jak do tego doszli i co po kolei robili. 

Jednak, powtórzę to jeszcze raz… 

Żaden z nich na samym początku nie miał jasności tego gdzie konkretnie chce dojść i jak to zrobić.

Za każdym razem ten cel pojawiał się w trakcie drogi.

Dlatego twoje zadanie jest następujące.

Masz robić… 

Każdego dnia wstawać i systematycznie wykonywać najlepszą możliwą robotę.

W pewnym momencie zaczną pojawiać się kolejne okazje biznesowe.

…ani się obejrzysz wyznaczysz pierwszy poważny cel biznesowy. 

Później pojawią się kolejne, coraz większe. 

To tylko kwestia czasu i Twojego działania.

Jednak…

Poza celami biznesowymi, które w trakcie Twojej przedsiębiorczej przygody będą pojawiały się regularnie, jest coś jeszcze.

To Twój CEL ŻYCIOWY, który możemy nazwać POWOŁANIEM.

Widzisz.

Jeżeli ukierunkowałbyś się tylko na zarabianie pieniędzy i poprawianie swojego komfortu, to prędzej czy później popadniesz w wypalenie. 

Jednak kiedy odkryjesz w sobie powołanie, żeby uczynić ten świat lepszym. 

Jeżeli Twoim nadrzędnym celem będzie pomoc ludziom, nawet jeżeli będzie to mała elitarna grupa.

…to nigdy Ci się to nie znudzi.

Będzie to dla Ciebie najlepsze paliwo rakietowe, na resztę życia.

Właśnie dlatego, najlepsi przedsiębiorcy mimo, że mają pieniędzy na wiele pokoleń do przodu, codziennie i tak wstają rano do pracy, żeby mierzą się z kolejnymi wyzwaniami.

Mają na to siłę i nie myślą o przechodzeniu na emeryturę 🙂

Zawsze są głodni.

Zawsze za czymś gonią.

…i dzięki temu są bardzo szczęśliwymi ludźmi. 

Czego Tobie i wszystkim czytelnikom newslettera życzę 🙂


Porada Biznesowa

Wykonaj test, który udostępniam i oceń rynek, na którym działasz (lub chcesz działać).



Cytat Biznesowy

Richard Branson, powiedział „Możliwości biznesowe są jak autobusy, zawsze nadchodzą kolejne”

Richard Branson powiedział, że okazje biznesowe są jak autobusy, zawsze nadchodzą kolejne.

Newsletter Duma z bycia przedsiębiorcą