Większość „premiowych przedsiębiorców” w styczniu złoży swoją pierwszą informację o przychodach.
Wokół tematu przychodów narosło sporo mitów i błędnych informacji.
Mam nadzieję, że tym tekstem uda mi się je rozwiać.
Jeżeli jednak po przeczytaniu dalej będziesz mieć wątpliwości i wciąż coś będzie niejasne – zostaw pytanie w komentarzu.
Mam nadzieję, że ten tekst uratuje od problemów choć jedną osobę…
Jeżeli tak się stanie – oznacza to, że było warto go napisać 🙂
Dla lepszej nawigacji, cała wiedzę przedstawiam w formie pytań i odpowiedzi.
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania:
#1. Jaki minimalny przychód należy wykazać w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej ?
#2. Czy przez pierwsze 2 lata działalności mogę nie wykazywać przychodów ?
#3. Czy muszę składać informacje o przychodach ?
#4. Od kiedy powinienem składać informacje o przychodach ?
#5. Kiedy zaczyna, a kiedy kończy się okres sprawozdawczy ?
#6. Jakie są sankcje, za niewywiązanie się z obowiązku przychodowego ?
#7. Czy ARiMR będzie sprawdzać dane, które podajesz w informacji o przychodach ?
#8. Jak wypełnić informację o przychodach ?
#1. Jaki minimalny przychód należy wykazać w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej ?
Zapamiętaj.
Przychód, który wykazujesz ma dwa zadania:
#1. Po pierwsze udowodnić, że w sposób ciągły prowadzisz działalność wskazaną w biznesplanie (kody PKD).
#2. Po drugie, potwierdzić, że w okresie sprawozdawczym, Twoje przychody są wyższe niż koszty ZUS i zatrudnienia pracowników.
Większość osób koncentruje się wyłącznie na wykazaniu przychodów w okresie sprawozdawczym, za który składają informację o przychodach.
W praktyce najczęściej są to dwa ostatnie lata, z 5-letniego okresu prowadzenia firmy.
Takie myślenie może być bardzo zgubne.
Przypominam, że każdy beneficjent programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej zobowiązał się do realizacji biznesplanu.
W praktyce oznacza, to nie tylko zakup środków trwałych, ale również wykonywanie działalności pod wskazanymi w biznesplanie kodami PKD.
Bardzo długa (kilkumiesięczna) przerwa w wykonywaniu działalności może zostać przez ARiMR (lub inny urząd) zinterpretowana jako faktyczne zawieszenie firmy.
Żeby tego uniknąć, musisz przypilnować, żeby na przestrzeni całego 5-letniego okresu pojawiały się faktury przychodowe, które potwierdzą faktyczne wykonywanie działalności.
Umówmy się…
Nikt nie oczekuje od Ciebie osiągania wyników wskazanych w tabelach biznesplanu.
Natomiast absolutne minimum to posiadanie w każdym roku minimum 2-3 faktur, które potwierdzą, że prowadzisz działalność w ramach kodów PKD wpisanych w biznesplanie.
Dodatkowo, w okresie sprawozdawczym, który przedstawiasz w styczniowej informacji o przychodach musisz wykazać sprzedaż, która będzie nie mniejsza, niż koszty ZUS i zatrudnienia pracowników.
Więcej informacji, na ten temat znajdziesz w kolejnych pytaniach.
#2. Czy przez pierwsze 2 lata działalności mogę nie wykazywać przychodów ?
Zasady programu mówią, że musimy przejście na ZUS przed złożeniem wniosku o II ratę.
Mamy na to 2 lat, od dnia wypłaty I raty.
Co się dzieje w trakcie tych 2 lat ?
Niestety z reguły niewiele.
Wnioskodawcy, zakładają firmę.
Robią drobny zakup, żeby złożyć wniosek o płatność I raty.
Następnie czekają z resztą zakupów do samego końca.
Zakupy na ostatnią chwilę powodują, że nie mają już czasu rozkręcić firmy.
Na etapie wniosku o płatność II raty, lądują z inwestycją wykonaną na ostatni moment i zerowymi przychodami.
Jakie jest zdziwienie, kiedy okazuje się, że ARiMR prosi o udokumentowanie przychodów z działalności.
…a dzieje się tak najczęściej przy okazji zmiany biznesplanu.
Jeżeli urzędnik ma wątpliwości co do prawdziwości prowadzonej firmy (podejrzenie sztucznych warunków), to bez faktur sprzedażowych może nie zaakceptować zmiany biznesplanu, a to uniemożliwia rozliczenie projektu.
Chcesz uniknąć problemu – nie czekaj.
Od razu realizuj całą inwestycję i postaraj się jak najszybciej przejść do fazy, w której Twoja firma zaczynie zarabiać.
#3. Czy muszę składać informacje o przychodach ?
TAK – jeżeli złożyłeś wniosek o płatność II raty po dniu 21 stycznia 2022 r.
Osoby, które złożyły wnioski o płatność II raty przed tą datą, nie są zobowiązane do składania informacji o przychodach.
#4. Od kiedy powinienem składać informacje o przychodach ?
Informację o przychodach składamy zawsze w styczniu za cały poprzedni rok kalendarzowy.
Przykład.
Jeżeli wniosek o płatność II raty składałeś w 2023 roku, wówczas w styczniu 2025 roku składasz informację o przychodach za cały 2024 rok.
Uwaga ! – ARiMR, nie ma obowiązku przypominać Ci o konieczności złożenia informacji o przychodach.
Doradca, również nie będzie tego za Ciebie pilnował.
Nieterminowe złożenie informacji to sankcja finansowa w następującej wysokości:
- Dla 150 tys. premii – 750 zł sankcji;
- Dla 200 tys. premii – 1000 zł sankcji;
- Dla 250 tys. Premii – 1250 zł sankcji;
Warto zapisać sobie ten obowiązek w kalendarzu.
#5. Kiedy zaczyna, a kiedy kończy się okres sprawozdawczy ?
Okres sprawozdawczy zaczyna się od roku następującego po roku złożenia wniosku o płatność II raty.
Przykład.
Jeżeli wniosek o płatność II raty został złożony w sierpniu 2023 roku, wówczas okres sprawozdawczy zaczyna się 1 stycznia 2024 r.
W takiej sytuacji pierwszą informację o przychodach za cały 2024 rok, wnioskodawca złoży w styczniu 2025 roku.
Kiedy okres sprawozdawczy się kończy ?
Jeżeli nie zatrudniasz pracowników (czyli korzystałeś z opcji 150 tys.), Twój okres sprawozdawczy kończy się z dniem upływu 5 lat od dnia wypłaty I raty.
Przykład
Jeżeli I rata została wypłacona w kwietniu 2021 r., a wniosek o płatność II raty został złożony w sierpniu 2023 r. to w takiej sytuacji informacje o przychodach składasz za następujące okresy:
- za cały 2024 r. (składasz w styczniu 2025 r.)
- za cały 2025 r. (składasz w styczniu 2026 r.)
- za okres styczeń – kwiecień 2026 r. (składasz w styczniu 2027 r.)
Okres sprawozdawczy kończy się w innym terminie jeżeli zatrudniasz pracowników (czyli korzystałeś z opcji 200 lub 250 tys.)
W takiej sytuacji okres sprawozdawczy kończy się z dniem upływu 2 lat od dnia wypłaty II raty pomocy.
Przykład
Wniosek o płatność II raty został złożony w sierpniu 2023 r. Pomoc została wypłacona w marcu 2024 r. W takiej sytuacji składasz następujące informacje o przychodach:
- za cały 2024 r. (składamy w styczniu 2025 r.)
- za cały 2025 r. (składamy w styczniu 2026 r.)
- za okres styczeń – marzec 2026 r. (składamy w styczniu 2027 r.)
#6. Jakie są sankcje, za niewywiązanie się z obowiązku przychodowego ?
Przychody, które osiągasz powinny przewyższyć koszty ZUS i zatrudnienia pracowników. Jeżeli tak się nie stanie czekają Cię sankcje finansowe:
- Dla 150 tys. premii – do 15.000 zł sankcji;
- Dla 200 tys. premii – do 20.000 zł sankcji;
- Dla 250 tys. Premii – do 25.000 zł sankcji;
Sankcje naliczane są proporcjonalnie do czasu niespełnienia warunku.
Przykład.
Załóżmy, że uzyskałeś 150 tys. Premii.
Twój okres sprawozdawczy wynosi 3 lata.
Spośród tych 3 lat przez 2 osiągałeś przychody większe niż koszty ZUS. Niestety jednego roku ta sztuka Ci się nie udała.
W takiej sytuacji zapłacisz 5.000 zł sankcji (15000 zł * 1/3 )
#7. Czy ARiMR będzie sprawdzać dane, które podaje w informacji o przychodach ?
Okres zobowiązań w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej trwa do dnia upływu 5 lat, od dnia wypłaty I raty pomocy.
Przed końcem tego okresu ARiMR weryfikuje czy wywiązałeś się z przyjętych zobowiązań.
Sprawdzany jest adres prowadzenia firmy, kody PKD oraz to, czy przez cały okres podlegałeś ubezpieczeniu ZUS.
Najprawdopodobniej na koniec zostaną również sprawdzone dane, które podałeś w informacji o przychodach.
Musisz być przygotowany na okoliczność przedłożenia faktur, które potwierdzą sprzedaż.
#8. Jak wypełnić informację o przychodach ?
Odsyłam do poradnika, który znajdziesz na YouTube.
Z tego artykułu zrozumiałam, że w roku w którym złożę wniosek o II ratę (u mnie to będie za chwilę w styczniu 2025) moja firma może nie przenosić dochodu pokrywającego mój ZUS oraz koszty utrzymania pracownika. Czyli mogę spokojnie i bez stresu zajmować się reklamą oraz rozwojem firmy do końca 2025r. A dopiero za dwa lata aż w styczniu 2027 r pokażę ARiMRowi swój dochód z całego 2026 roku. Dobrze to rozumiem?
A co z pracownikiem? Czy mogę go zatrudnić przed podaniem wniosku o II ratę oraz po otrzymaniu pieniędzy w 2025r go zwolnić, żeby ponownie zatrudnić w roku 2026, gdzie powinnam wykazywać dochód? Czy ARiMR będzie również interesować nieprzerwany okres zatrudnienia mojego pracownika w roku kiegy składam wniosek o II ratę? (U mnie 2025)
Tak – 2025 r. będzie dla Ciebie bezstresowy.
Nie musisz za ten rok składać informacji o przychodach.
Okres sprawozdawczy rozpoczniesz w w 2026 r., a pierwszą informację złożysz w styczniu 2027 r.
Jeżeli chodzi o pracownika to nie możesz zrobić tak jak napisałaś.
Informacja o przychodach, weryfikuje jedynie czy przychód jest wyższy od kosztów ZUS i zatrudnienia w okresie sprawozdawczym.
Na koniec 5 roku, ARiMR odrębnie dokona weryfikacji okresu zatrudnienia. Zostaniesz poproszona o dostarczenie deklaracji ZUS DRA wraz z załącznikami za cały okres. Musi z nich wynikać, że miejsca pracy zostały utrzymane ciągiem do dnia upływu 2 lat od wypłaty II raty pomocy.
Witam jeżeli wniosek o wypłatę drugiej transzy złożyłam w 2021 roku nie muszę składać żadnej deklaracji o przychodach?
W takiej sytuacji obowiązek przychodowy Ciebie nie dotyczy (data graniczna to 21 stycznia 2022 r.)