Jaki przychód należy wykazać w Premii na Firmę

Większość „premiowych przedsiębiorców” w styczniu złoży swoją pierwszą informację o przychodach.

Wokół tematu przychodów narosło sporo mitów i błędnych informacji.

Mam nadzieję, że tym tekstem uda mi się je rozwiać.

Jeżeli jednak po przeczytaniu dalej będziesz mieć wątpliwości i wciąż coś będzie niejasne – zostaw pytanie w komentarzu.

Mam nadzieję, że ten tekst uratuje od problemów choć jedną osobę…

Jeżeli tak się stanie – oznacza to, że było warto go napisać 🙂

Dla lepszej nawigacji, cała wiedzę przedstawiam w formie pytań i odpowiedzi.


Poniżej znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania:


#1. Jaki minimalny przychód należy wykazać w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej ?

Zapamiętaj.

Przychód, który wykazujesz ma dwa zadania:

#1. Po pierwsze udowodnić, że w sposób ciągły prowadzisz działalność wskazaną w biznesplanie (kody PKD).

#2. Po drugie, potwierdzić, że w okresie sprawozdawczym, Twoje przychody są wyższe niż koszty ZUS i zatrudnienia pracowników.  

Większość osób koncentruje się wyłącznie na wykazaniu przychodów w okresie sprawozdawczym, za który składają informację o przychodach.

W praktyce najczęściej są to dwa ostatnie lata, z 5-letniego okresu prowadzenia firmy.

Takie myślenie może być bardzo zgubne.

Przypominam, że każdy beneficjent programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej zobowiązał się do realizacji biznesplanu.

W praktyce oznacza, to nie tylko zakup środków trwałych, ale również wykonywanie działalności pod wskazanymi w biznesplanie kodami PKD.

Bardzo długa (kilkumiesięczna) przerwa w wykonywaniu działalności może zostać przez ARiMR (lub inny urząd) zinterpretowana jako faktyczne zawieszenie firmy.

Żeby tego uniknąć, musisz przypilnować, żeby na przestrzeni całego 5-letniego okresu pojawiały się faktury przychodowe, które potwierdzą faktyczne wykonywanie działalności.

Umówmy się…

Nikt nie oczekuje od Ciebie osiągania wyników wskazanych w tabelach biznesplanu.

Natomiast absolutne minimum to posiadanie w każdym roku minimum 2-3 faktur, które potwierdzą, że prowadzisz działalność w ramach kodów PKD wpisanych w biznesplanie.

Dodatkowo, w okresie sprawozdawczym, który przedstawiasz w styczniowej informacji o przychodach musisz wykazać sprzedaż, która będzie nie mniejsza, niż koszty ZUS i zatrudnienia pracowników.

Więcej informacji, na ten temat znajdziesz w kolejnych pytaniach.


#2. Czy przez pierwsze 2 lata działalności mogę nie wykazywać przychodów ?

Zasady programu mówią, że musimy przejście na ZUS przed złożeniem wniosku o II ratę. 

Mamy na to 2 lat, od dnia wypłaty I raty. 

Co się dzieje w trakcie tych 2 lat ?

Niestety z reguły niewiele.

Wnioskodawcy, zakładają firmę. 

Robią drobny zakup, żeby złożyć wniosek o płatność I raty.

Następnie czekają z resztą zakupów do samego końca.

Zakupy na ostatnią chwilę powodują, że nie mają już czasu rozkręcić firmy.

Na etapie wniosku o płatność II raty, lądują z inwestycją wykonaną na ostatni moment i zerowymi przychodami.

Jakie jest zdziwienie, kiedy okazuje się, że ARiMR prosi o udokumentowanie przychodów z działalności.

…a dzieje się tak najczęściej przy okazji zmiany biznesplanu.

Jeżeli urzędnik ma wątpliwości co do prawdziwości prowadzonej firmy (podejrzenie sztucznych warunków), to bez faktur sprzedażowych może nie zaakceptować zmiany biznesplanu, a to uniemożliwia rozliczenie projektu.

Chcesz uniknąć problemu – nie czekaj.

Od razu realizuj całą inwestycję i postaraj się jak najszybciej przejść do fazy, w której Twoja firma zaczynie zarabiać. 

#3. Czy muszę składać informacje o przychodach ?

TAK – jeżeli złożyłeś wniosek o płatność II raty po dniu 21 stycznia 2022 r.

Osoby, które złożyły wnioski o płatność II raty przed tą datą, nie są zobowiązane do składania informacji o przychodach.

#4. Od kiedy powinienem składać informacje o przychodach ?

Informację o przychodach składamy zawsze w styczniu za cały poprzedni rok kalendarzowy.


Uwaga ! – ARiMR, nie ma obowiązku przypominać Ci o konieczności złożenia informacji o przychodach. 

Doradca, również nie będzie tego za Ciebie pilnował.

Nieterminowe złożenie informacji to sankcja finansowa w następującej wysokości:

  • Dla 150 tys. premii – 750 zł sankcji;
  • Dla 200 tys. premii – 1000 zł sankcji;
  • Dla 250 tys. Premii – 1250 zł sankcji;

Warto zapisać sobie ten obowiązek w kalendarzu.


#5. Kiedy zaczyna, a kiedy kończy się okres sprawozdawczy ?

Okres sprawozdawczy zaczyna się od roku następującego po roku złożenia wniosku o płatność II raty.


Kiedy okres sprawozdawczy się kończy ?

Jeżeli nie zatrudniasz pracowników (czyli korzystałeś z opcji 150 tys.), Twój okres sprawozdawczy kończy się z dniem upływu 5 lat od dnia wypłaty I raty.


Okres sprawozdawczy kończy się w innym terminie jeżeli zatrudniasz pracowników (czyli korzystałeś z opcji 200 lub 250 tys.)

W takiej sytuacji okres sprawozdawczy kończy się z dniem upływu 2 lat od dnia wypłaty II raty pomocy.

Przykład

Wniosek o płatność II raty został złożony w sierpniu 2023 r. Pomoc została wypłacona w marcu 2024 r. W takiej sytuacji składasz następujące informacje o przychodach:

  • za cały 2024 r. (składamy w styczniu 2025 r.)
  • za cały 2025 r. (składamy w styczniu 2026 r.)
  • za okres styczeń – marzec 2026 r. (składamy w styczniu 2027 r.)

#6. Jakie są sankcje, za niewywiązanie się z obowiązku przychodowego ?

Przychody, które osiągasz powinny przewyższyć koszty ZUS i zatrudnienia pracowników. Jeżeli tak się nie stanie czekają Cię sankcje finansowe:

  • Dla 150 tys. premii – do 15.000 zł sankcji;
  • Dla 200 tys. premii – do 20.000 zł sankcji;
  • Dla 250 tys. Premii – do 25.000 zł sankcji;

Sankcje naliczane są proporcjonalnie do czasu niespełnienia warunku.

#7. Czy ARiMR będzie sprawdzać dane, które podaje w informacji o przychodach ?

Okres zobowiązań w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej trwa do dnia upływu 5 lat, od dnia wypłaty I raty pomocy. 

Przed końcem tego okresu ARiMR weryfikuje czy wywiązałeś się z przyjętych zobowiązań.

Sprawdzany jest adres prowadzenia firmy, kody PKD oraz to, czy przez cały okres podlegałeś ubezpieczeniu ZUS. 

Najprawdopodobniej na koniec zostaną również sprawdzone dane, które podałeś w informacji o przychodach.

Musisz być przygotowany na okoliczność przedłożenia faktur, które potwierdzą sprzedaż.

#8. Jak wypełnić informację o przychodach ?

Odsyłam do poradnika, który znajdziesz na YouTube. 

https://www.youtube.com/watch?v=YUWrZXQY0Gc&t=175s